Opracowanie: mgr Kazimiera Pitera SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA ROSYJSKIEGO W KLASIE IV TECHNIKUM EKONOMICZNEGO DLA DOROSŁYCH БРОДЯ ПО ИНТЕРНЕТУ.... ?
Wstęp: Internet jest dzisiaj wszechobecny i niezastąpiony w różnych dziedzinach życia. Doskonale także może służyć jako pomoc dydaktyczna w nauczaniu języka obcego. Ze względu na trudności ze stałym dostępem do internetu na lekcjach proponuję spróbować chociaż pojedyncze lekcje przeprowadzić łącząc nauczanie języka z posługiwaniem się internetem. Taka lekcja na pewno będzie atrakcyjna dla uczących się i wzmocni motywację do nauki. Przedstawiam swój konspekt lekcji otwartej języka rosyjskiego w szkole dla dorosłych. Cele edukacyjne: słownictwo z zakresu “Komputer” i “Internet - strony rosyjskie” wyszukiwanie informacji na stronach rosyjskich utrwalenie i poszerzenie wiadomości zdobytych dotychczas Cele operacyjne: Słuchacz: - umie nazwać części zestawu komputerowego - potrafi nazwać czynności związane z uruchamianiem komputera oraz otwieraniem stron internetowych - potrafi wyszukiwać potrzebne informacje na rosyjskich stronach internetowych umie korzystać z osiągnięć najnowszej techniki komputerowej w poszerzaniu wiadomości z języka rosyjskiego. Założenia: Słuchacz potrafi obsługiwać komputer Słuchacz IV klasy liceum ekonomicznego potrafi korzystać z internetu Czas trwania zajęć: 45 minut Formy pracy: praca ze wszystkimi słuchaczami Procedura osiągnięcia celów: podająca: pogadanka praktyczna: korzystanie z rosyjskich stron internetowych
Pomoce dydaktyczne: foliogram - słownictwo stanowiące zasadniczą część materiału do opanowania podczas lekcji oraz wykaz adresów rosyjskich stron internetowych potrzebnych na te zajęcia 15 komputerów z dostępem do Internetu rzutnik pisma podręcznik: H.Dąbrowska, M.Zybert Встреча 3. Warszawa 1999. Ćwiczone sprawności: -słuchanie ze zrozumieniem -mówienie -czytanie -wyszukiwanie informacji na rosyjskich stronach internetowych Przebieg lekcji: 1.Część organizacyjna - sprawdzenie obecności . 2.Moment konwersacyjno - powtórzeniowy: a) Беседа по вопросам: Чем увлекаются люди (теннисом, книгами, музыкой, компьютерами, спортом, электронной техникой)? Как называются части компьютера (системный блок, дисплей, клавиатура,мышь, принтер)? Почему люди интересуются Интернетом ( могут многому научиться, быстро найти нужные информации и т.п.)? 3.Wprowadzenie do tematu zajęć. Zapisanie na tablicy daty i tematu zajęć: „Бродя по Интернету” Demonstracja foliogramu ze słownictwem, przewidzianym do opanowania na zajęciach (сервер, модем, щёлкать мышкой, бродить по Интернету...) - foliogram 5.Nawiązanie do tematów zrealizowanych w poprzednich semestrach - “Лев Толстой в Ясной Поляне”, “Российские журналы и газеты”, “Музеи России – Эрмитаж, Третьяковская галерея”, “Театр”, “Телевидение” - 6.Demonstracja foliogramu z internetowymi adresami rosyjskich stron: - wyszukiwanie informacji na stronach internetowych, dotyczących zagadnień, które były omawiane w ramach programu nauczania języka rosyjskiego w liceum (patrz pkt.5): www.tula.ru, www.hermitage.ru ; www.spb.ru ; www.aif.ru; www.teatr.ru; www.ng.ru; 9.Podsumowanie umiejętności i wiadomości zdobytych na tych zajęciach – w formie pogadanki rekapitulacja materiału zajęć 10.Zadania utrwalające umiejętności i wiadomości nabyte na zajęciach do samodzielnego wykonania z podręcznika : przeczytanie tekstu ze str.155/156 wykonanie ćwiczeń 3,4 ze str. 156 11.Ocena realizacji zajęć i ewaluacja konspektu: wypełnienie ankiety oceniającej lekcję
Ankieta Ocena zajęć na temat: „Бродя по Интернету” przez hospitujących nauczycieli
1.Czy lekcja, wyposażyła słuchaczy w umiejętności korzystania z rosyjskich stron? Tak Nie W małym stopniu Nie wiem 2.Która część lekcji sprawiła słuchaczom trudności: - czytanie - słuchanie ze zrozumieniem - wyszukiwanie informacji w internecie
3.Która część lekcji najbardziej się Pani podobała? ........................................................................... 4.Czy chętnie korzysta Pani/Pan z Internetu? Tak Nie W małym stopniu 5.Czy korzystanie z Internetu na lekcjach j.obcego jest: Potrzebne Niekonieczne Niepotrzebne 6.Co, według Pani, należy zmienić na tej lekcji aby osiągnąć lepsze efekty? ............................................................................... ...............................................................................
Ankieta Ocena zajęć na temat: „Бродя по Интернету” przez słuchaczy semestru VIII c
1.Czy lekcja, wyposażyła słuchaczy w umiejętności korzystania z rosyjskich stron?
Tak Nie W małym stopniu Nie wiem
2.Która część lekcji sprawiła Ci trudności: - czytanie - słuchanie ze zrozumieniem - wyszukiwanie informacji w internecie
3.Która część lekcji najbardziej Ci się podobała? ......................................................................... 4.Czy chętnie korzystasz z Internetu? Tak Nie W małym stopniu
5.Czy korzystanie z Internetu na lekcjach j.obcego jest:
Potrzebne Niekonieczne Niepotrzebne
Foliogram
ИНТЕРНЕТ - ТЕМАТИЧЕСКИЙ СЛОВАРЬ
бродить по Интернету - wędrować po Internecie (я брожу, ты бродишь, он бродит, мы бродим, вы бродите, они бродят)
мобильный телефон - telefon komórkowy
сервер - serwer
виртуальные экскурсии- wirtualne wycieczki
модем - modem
соединить с телефонной сетью - połączyć z siecią telefoniczną
щёлкать мышкой - klikać myszką
( я щёлкаю, ты шёлкаешь, он щёлкает, .....)
доступ к Интернету - dostęp do Internetu
подключить к сети – podłączyć do sieci
ИНТЕРЕСНЫЕ РОССИЙСКИЕ СТРАНИЦЫ ИНТЕРНЕТ
Музеи России: Эрмитаж www.hermitage.ru www.tula.ru, Города : Москва www.mos.ru Санкт-Петербург www.spb.ru
Газеты и журналы: Аргументы и факты www.aif.ru Независимая газета www.ng.ru
Культура: Театры www.teatr.ru Tелевидение www.media.tele.ru
K.P. |